افسانه صور فلکی عقرب و کماندار(قوس)





























نگاهی به فراسوی آسمان

شاید در آسمان شب کمتر صورت فلکی باشد که واقعا” به نامش به مانند عقرب (کژدم) شبیه باشد . این صورت فلکی به خاطر شباهت نزدیکش به عقرب از حدود 7000 سال قبل شناخته شده بوده است . این صورت فلکی در مناطق شمالی دیده نمی شود ولی در مناطق جنوبی به راحتی می توان آن را دید  .
معروفترین ستاره آن ستاره اپوش یا دل شیر است که با نام قلب العقرب هم شناخته می شود .این ستاره یک غول قرمز است و چون جواهری در شبهای تابستان درخشش دارد .
بر اساس افسانه های یونانی یکی از روایت های قتل شکارچی یا جبار کشته شدنش توسط نیش عقرب است . کژدم یا عقرب به دستور آرتمیس که الهه حیوانات و زنان جوان بود شکارچی را نیش می زند و او را به قتل می رساند . صورت فلکی جبار زمانی که عقرب طلوع می کند در افق غربی ناپدید می شود گویی از هراس و وحشت عقرب می گریزد و پس از آن واقعه کژدم به صورت گروهی از ستارگان به آسمانها صعود کرد تا در یادها بماند .
بایستی خاطر نشان کرد عقرب یک صورت فلکی دایره البروجی است و خورشید در آبان ماه میهمان این برج است .
کماندار یا قوس
صورت فلکی کماندار یا قوس به دو علت از اهمیت خاص برخوردار است یک آنکه صورت فلکی دایره البروجی است و خورشید در ماه آذر میهمان این برج است و دوم اینکه در مرکز کهکشان را شیری قرار گرفته است وما شاهد درخشنده ترین قسمت راه شیری در این صورت فلکی هستیم .در ضمن این صورت فلکی در کنار عقرب دارای اجرام بسیار زیبایی هستند که لذت رصد تابستانی را دو چندان می کند . وجود سحابی و خوشه های بسیار زیبا در این صورت فلکی بسیار مشهود است و می توان به راحتی آنها را به دام تلسکوپ یا دوربین دوچشمی انداخت البته با چشم غیر مسلح هم دیدن آن شور آفرین است .
در افسانه های یونانی چنین آمده است شیرون که موجودی نیم انسان و نیم اسب (موجوداتی به نام قنطورس) بود بر خلاف دیگر همنوعانش که موجوداتی سراسر شرور و ظالم بودند موجودی مفید و خوب بود او به قهرمانان یونانی فنون جنگ و رزم       می آموخت و آنها را تعلیم می داد . روزی هرکول قهرمان اسطوره ای یونان به گونه ای تصادفی او را با نیزه ای که آغشته به سمی مهلک بود زخمی می کند و شیرون از این زخم زجری زیادی می کشید ولی چون فنا ناپذیر بود مرگی برای او نبود . او از فناناپذیری خود دست کشید و با اجازه زئوس خدای خدایان مرد . زئوس برای زنده نگه داشتن نام او, او را به صورت گروهی از ستارگان به آسمانها صعود داد .
قابل ذکر است این صورت فلکی در اساطیر سومر قدیم شناخته شده بوده است .

نجوم ایران

نقشه صور فلکی کژدم و کماندار

 

iranastro

تصاویر افسانه ای عقرب و کماندار




نوشته شده در سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin